דפים - אלול-חשוון
נווט למעלה
כניסה
candles_banner.jpg
אלול - חשוון
נושא: הפרט בחברה
תתי נושאים: כוחות ויכולות, תיקון המידות
בתחילת השנה יכיר התלמיד את הכוחות שיש לו כיהודי ובאופן אישי, ויבחן את מימוש כוחותיו באמצעות חשבון נפש. נתמקד ברעיון התשובה במישור של תיקון המידות. מתוך הבנה כי הדרך להפנמה (לדעת) מגיעה באמצעות החכמה והבינה. בחרנו לבנות את מערכי השיעורים באופן חב"די.

כל שיעור מתייחס לסוגה שהיא אחד מהמאפיינים של חב"ד:
חכמה - שיעור העומד על המהות של הערך.
בינה - שיעור של פיתוח והרחבת ערך זה בכיוונים שונים ואף בזיקה לדמויות מופת הקשורות למסר.
דעה - שיעור יישומי הנותן כלים ליישום הערך הנלמד בחיי התלמידים.

​​​​​​​
 

 עורך תוכן

 
הסוגה בחב"ד
 
שכבה צעירה – כיתות א-ג
 
שכבה בוגרת – כיתות ד-ו
 
כוחות ויכולות
​נספחים לשיעורים
מה אני באמת רוצה ?
כוחות ויכולות
​נספחים לשיעורים
בנים אתם לה' אלוקיכם
חכמה – פות​חים
 
 
 

נספחים - יחידה 1 - שכבה צעירה.pdfנספחים - יחידה 1 - שכבה צעירה.pdf
מהו הרצון שלי? מודעות לכח הרצון האבחנה בין הרצון החיצוני לרצון הפנימי.
להציף רצונות, מצליחים לממש רצונות בהקשר של תחילת שנה.
 

יחידה 1 - שכבה גבוהה - נספחים.pdfיחידה 1 - שכבה גבוהה - נספחים.pdf
אפיון הקשר הייחודי בין בני ישראל לה'. אב-בן. קשר של אהבה שמתבטא בהשגחה פרטית ייחודית והנהגה מעל הטבע.
בינה – מתבוננים
 
מסירות נפש כפשוטה - באמצעות סיפורים.
התעוררות של מסירות נפש אצל יהודים הרחוקים מקיום תורה ומצוות.
 

יחידה 2 - שכבה גבוהה - נספחים.pdfיחידה 2 - שכבה גבוהה - נספחים.pdf
האיזון בין השתדלות ואחריות לבין האמונה – תלות מול עצמאות.
בינה – מתבוננים
 

נספחים - יחידה 3 - שכבה צעירה.pdfנספחים - יחידה 3 - שכבה צעירה.pdf
 
הרבנית דבורה לאה
כמודל למסירות נפש למען החסידות.
 
 
דעת – מחברים ומיישמים
 

יחידה 4 - שכבה צעירה - נספחים.pdfיחידה 4 - שכבה צעירה - נספחים.pdf
מסירות נפש בימנו - ויתור על רצון חיצוני רגעי לטובת רצון ה'. בזיקה לעבודת התשובה - דחיית סיפוקים ואיפוק.
 
 
פיתוח יכולת התמודדות עם מציאות/אירועים/עובדות: הכלה או שינוי.
 
תיקון המידות
עצלות מול זריזות
תיקון המידות
קנאה
חכמה – פותחים
 

יחידה 5 - שכבה צעירה - נספחים.pdfיחידה 5 - שכבה צעירה - נספחים.pdf
עצלות היא פאסיביות וחוסר עשייה הנובעת מחוסר מוטיבציה ונתק. היא מבטאת חוסר חיות. לעומתה זריזות מבטאת, חיות רצון ועשייה אקטיבית.
 
 
קנאה היא רגש הנובע מהרצון לקבל יותר מהשני, הערכה עצמית בהשוואה לזולת. הקנאה היא שלילית כאשר היא מתמקדת בהישגים חיצוניים וחומריים, במקרה כזה היא הרסנית לאדם ולחברה.
חכמה – פותחים
 
 
 
 
לעומת הקנאה השלילית יש קנאה חיובית זו המתמקדת בהישגים רוחניים פנימיים ומובילה את האדם ואת החברה לצמיחה והתפתחות.
בינה – מתבוננים
 
 
ההרס שבעצלות והיתרונות שבזריזות.
אברהם אבינו כמודל לזריזות וכן רבקה.
 
 
הדרך האמונית להתמודדות עם קנאה היא ההבנה שהאדם מקבל מהבורא את כל הדרוש לו למילוי שליחותו הייחודית בעולם, ואין חברו גורע מחלקו מאומה.
דעת – מחברים ומיישמים
 
 
כדי לצאת ממעגל העצלות יש ליצור מחויבות לעשייה של הרצון הפנימי ללא תלות ברצון החיצוני או בחשק  הרגעי.
אסטרטגיות להתגברות על העצלות בדרכים שונות. ההדגשה היא לא רק על העשייה אלא על האופן.
 
 
דרכים להתגברות על רגש קנאה שלילי:
-  הגברת המודעות למניעים לקנאה ודרכי ההתמודדות.
-  דרכים וביטויים לרגש קנאה חיובי.